concept n° : ST112 domaine : musicologie |
organisme : TERMISTI auteur : Gracienne Benoit
|
date : 2005.07.01
|
EN
|
- définition : The most significant kind of serial music has been twelve-tone music, in which the 12-pc aggregate set is manipulated serially:
structural designs cannot be created here on the basis of pc-content or ic-content alone.
source : TUCKER 2000: 15
|
entrée : twelve-tone music
grammaire : compound noun
variante : 12-tone music
-
contexte : [in] atonal music, as distinct from 12-tone music, our main concern is with sets ranging in size from 3 through 9 elements.
-
source : FORTE 1973: 65
-
contexte : Discussion of serialism and twelve-tone music have concentrated almost exclusively on their empirial aspects – sinking at
worst to what Schoenberg called “counting notes”.
-
source : ASHBY 2001
|
entrée : dodecaphony
grammaire : noun
-
contexte : descriptions of dodecaphony as an ideal type, as a kind of fiction, involve four ideas that proved important for Boulez and
other Darmstadt modernists: twelve-tone composition (1) as a stage in the historical and teleogical unification of musical
space, (2) as an instrument used to help effect a complete and consistent circulation of the total chromatic, (3) as a music
organized around a pervasive and all-determining principle, and (4) as a music incompatible with traditional harmonic function.
Dodecaphony as commonly defined was utopian in that these four ideas were incompatible (if the composer pursued them in a
literal way) with writing works of any length or real musical interest.
-
source : ASHBY 2001
|
entrée : twelve-tone serialism
grammaire : compound noun
-
contexte : twelve-tone serialism, and the later serialism that developed from it, cannot be read as an expressive language in the old
sense. In breaking with major / minor tonality, it has broken the expressive code.
-
source : KIVY 2001: 59
|
FR
|
- définition : Le dodécaphonisme procédait à une combinatoire singulière sur le plan restreint des hauteurs. Il s’est principalement défini
par rapport à la tonalité, proposant les moyens de s’en écarter tout en [restant] métrique et thématique.
source : NICOLAS 1989
|
entrée : dodécaphonisme
grammaire : nom masculin
-
contexte : [Selon] Adorno, Schoenberg [a] inventé le dodécaphonisme pour faire barrage à une « barbarie montante »
-
source : NICOLAS 1988 : 1
-
contexte : l’école dodécaphonique parisienne (...) se caractérise par une mutation par rapport au dodécaphonisme académique, que nos
critiques dans leurs luttes pour ou contre la musique à douze sons n’ont pas encore saisie.
-
source : MARIE 1963 : 1449
|
entrée : musique à douze sons
grammaire : groupe nominal féminin
-
contexte : La musique à douze sons est l’aboutissement logique du développement de la musique dont Rameau posait les fondements théoriques
-
source : MARIE 1963 : 1449
|