concept n° : ST113 domaine : musicologie |
organisme : TERMISTI auteur : Gracienne Benoit
|
date : 2005.07.01
|
EN
|
- définition : A method of composing developed by Schoenberg; it is presented in his textbook Method of Composing with Twelve Notes Which
are Related Only to One Another. To Schoenberg and his students, the purpose of twelve-tone technique was primarily avoidance
of tonality through the systematic creation of a “democracy of tones.”
source : KELLEY 2002
|
entrée : twelve-tone technique
grammaire : compound noun
variante : 12-tone technique
-
contexte : Arnold Schönberg (...) first employed the 12-tone technique in a work in his Suite for Piano (1924).
-
source : BLOOD 2002: 40
|
entrée : twelve-tone method
grammaire : compound noun
-
contexte : [A] manipulation of the twelve-tone method is found in many composers’ return to tonal materials and structures within the
twelve-tone system.
-
source : KELLEY 2002
|
entrée : twelve-tone system
grammaire : compound noun
variante : 12-tone system
-
contexte : the twelve-tone system is a “set of elements, relations between elements and operations upon elements” (Milton Babbitt, The
Function of Set Structure in the Twelve-Tone System, PhD, Princeton University, 1946, published in 1992).
-
source : ANDREATTA 2005: 8
-
contexte : [Schönberg’s] famous 12-tone system, for a long time dominated 20th century music, both directly and through Anton Webern’s
serial and atomistic works.
-
source : BLOOD 2002: 40
|
entrée : twelve-tone practice
grammaire : compound noun
-
contexte : David LEWIN (1968) described classical twelve-tone practice as “the functional interrelationship of two abstractly independent
structural principles. One is serialism, that is, the use of a fundamental succession of ‘things’ (no matter what) through
time, together with various derived successions (...). The other is what we might, following Babbitt, call permutational total
chromaticism. One means, by ‘permutational’, that the primary structural focus is on configurations of all twelve possible
pitch-classes (in time), and on the relations among such configurations; this as opposed to primary structural focus on combinations
of some of the twelve pitch-classes.”
-
source : ASHBY 2001
|
entrée : 12-note theory
grammaire : compound noun
-
note : preferably not to be chosen
-
contexte : developments of 12-note theory introduced the idea of using six-, four- or three-note segments of a row as compositional elements.
-
source : BLOOD 2002: 40
|
FR
|
- définition : Manière de construire l’œuvre à partir d’un ordre conféré aux douze hauteurs de la gamme chromatique.
source : NICOLAS 1989
|
entrée : technique dodécaphonique
grammaire : groupe nominal féminin
-
contexte : le sérialisme [est] une généralisation de la technique dodécaphonique
-
source : NICOLAS 1988 : 2
-
contexte : le problème d’établir des séries tous-intervalles n’est pas lié à l’origine à la technique dodécaphonique.
-
source : ANDREATTA 2003c : 89
|
entrée : méthode dodécaphonique
grammaire : groupe nominal féminin
-
contexte : Dans [la] thèse de doctorat [du compositeur américain Milton Babbitt], (...) la méthode dodécaphonique est décrite comme
une « structure », ou, dans la terminologie de Babbitt, un « système »
-
source : ANDREATTA 2003c : 26
|
entrée : système dodécaphonique
grammaire : groupe nominal masculin
-
contexte : La structure algébrique de l’ensemble sous-jacent au système dodécaphonique est explicitée (...) à travers (...) la congruence
modulo [12].
-
source : ANDREATTA 2003c : 27
|
-
|