concept n° : ST004 domaine : musicologie |
organisme : TERMISTI auteur : Gracienne Benoit
|
date : 2005.07.01
|
EN
|
- définition : [As opposed to] popular music [which] has a strong sense of key, pre-renaissance, late nineteenth and early twentieth century
classical music often does not, being polytonal (many keys) or atonal (no key).
source : BLOOD 2002: 31
|
entrée : atonal
grammaire : adjective
-
contexte : the term “atonal” is (...) a questionable, and perhaps undefinable term, as is what constitutes “atonal music.”
-
source : SOLOMON 1997a
-
contexte : the most drastic break form our musical tradition: the twelve-tone compositions of Schoenber, [Alban] Berg and Webern; in
short, atonal serialism.
-
source : KIVY 2001: 58
-
contexte : [Gunnar] Berg’s first works were freely atonal, but in 1948 he went to Paris, and under the influence of Messiaen and Webern
wrote [his] first (...) serial piece
-
source : GROVE MUSIC dictionary
|
-
Cooccurrences
- (Of a pc set) to play a role in atonal pitch structure
source : TUCKER
|
- atonal composers
|
- the atonal repertory
|
close
|
|
FR
|
- définition : Caractérise la musique écrite par les compositeurs de la deuxième école de Vienne (Schoenberg, Webern et Berg).
source : d'après IRCAM 2003 : 12
|
entrée : atonal
grammaire : adjectif
-
contexte : [C’est] pour la musique atonale de Schoenberg et Webern que la Set Theory [a] été bâtie à l’origine.
-
source : ANDREATTA 2003c : 112, note 180
-
contexte : En principe, [la Set Theory] investit l’ensemble de la musique atonale et, comme on aura l’occasion de le voir, tend de plus
en plus à concerner les œuvres cataloguées le plus souvent sous le sigle de « tonalité élargie » ou qui sont simplement «
modales » ou « faiblement tonales ».
-
source : DELIÈGE 1989 : 64
-
contexte : les agrégats (...) chez Liszt (...) contribuent à la formation d’une syntaxe musicale originale, justiciable d’analyses similaires
à celles applicables à la musique atonale de Schœnberg, Berg et Webern.
-
source : HASCHER 2002a : 56
|
-
|