concept n° : ST004
domaine : musicologie


organisme : TERMISTI
auteur : Gracienne Benoit


Accueil - Homedate : 2005.07.01

EN

définition : [As opposed to] popular music [which] has a strong sense of key, pre-renaissance, late nineteenth and early twentieth century classical music often does not, being polytonal (many keys) or atonal (no key).

source : BLOOD 2002: 31

entrée : atonal

grammaire : adjective

contexte : the term “atonal” is (...) a questionable, and perhaps undefinable term, as is what constitutes “atonal music.”

source : SOLOMON 1997a

contexte : the most drastic break form our musical tradition: the twelve-tone compositions of Schoenber, [Alban] Berg and Webern; in short, atonal serialism.

source : KIVY 2001: 58

contexte : [Gunnar] Berg’s first works were freely atonal, but in 1948 he went to Paris, and under the influence of Messiaen and Webern wrote [his] first (...) serial piece

source : GROVE MUSIC dictionary

Cooccurrences

FR

définition : Caractérise la musique écrite par les compositeurs de la deuxième école de Vienne (Schoenberg, Webern et Berg).

source : d'après IRCAM 2003 : 12

entrée : atonal

grammaire : adjectif

contexte : [C’est] pour la musique atonale de Schoenberg et Webern que la Set Theory [a] été bâtie à l’origine.

source : ANDREATTA 2003c : 112, note 180

contexte : En principe, [la Set Theory] investit l’ensemble de la musique atonale et, comme on aura l’occasion de le voir, tend de plus en plus à concerner les œuvres cataloguées le plus souvent sous le sigle de « tonalité élargie » ou qui sont simplement « modales » ou « faiblement tonales ».

source : DELIÈGE 1989 : 64

contexte : les agrégats (...) chez Liszt (...) contribuent à la formation d’une syntaxe musicale originale, justiciable d’analyses similaires à celles applicables à la musique atonale de Schœnberg, Berg et Webern.

source : HASCHER 2002a : 56

Cooccurrences

Accueil - Home  © Gracienne Benoit, 2005