NUM FICHE 005
039
CODE DOC 025
REDACTEUR 030
SIMAL Isabelle
ORGANISME 035
ISTI
DATE RED 040
9204
ILL 050
*
DOM GEN 060
industrie automobile|
DOM SPEC 065
suspension du véhicule automobile|
ENT AN 105
five-point suspension
IN ENT AN 110
E; a
DEF AN 115
Independent suspension in which the wheel-carrier is linked by five rods of different lengths, connected to the frame by bushings at both ends. (R)|ab|
CONT AN 120
A very general realization of an independent wheel suspension of a car is the spatial five-point suspension where the wheel-carrier is constrained by five spatially arranged rods of different lengths with spherical joints at both ends (Fig. 1). ((...)) The movement of the wheel carrier with six degrees of freedom is constrained by the five rods, resulting in a system with one degree of freedom which corresponds to the suspension movement of the wheel suspension. The spring suspension is realized by a helical spring which is fixed to one of the rods. Furthermore, each rod has one isolated degree of freedom due to its movability around its longitudinal axis but which doesn't influence the kinematical behaviour of the mechanism. |a|
ENT FR 205
suspension à cinq points
IN ENT FR 210
n f; F; b
DEF FR 215
Suspension à roues indépendantes dont le porte-moyeu est relié à cinq bras de longueurs différentes, dont les deux extrémités sont fixées au châssis par des joints sphériques élastiques. (R)|ab|
CONT FR 220
Cette suspension a été développée par Mercedes lors de la dernière décennie. Simple par son principe, un porte-moyeu relié à cinq bras, eux-mêmes fixés au châssis par des joints sphériques élastiques (bushings) - cette disposition ne laisse qu'un degré de liberté non interne au système -, son étude et sa mise au point présentant de nombreux aspects complexes. |b|
SOURCES 295
SOURCE ANNEE VOLUME NUMERO MOIS PAGE MENTION
a HIWO-F 1985 77
b URBA-I 1991 31

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© Isabelle Simal, 1993.