NUM FICHE 005
040
CODE DOC 025
REDACTEUR 030
SIMAL Isabelle
ORGANISME 035
ISTI
DATE RED 040
9203
DOM GEN 060
électronique|industrie automobile|
DOM SPEC 065
dispositif électronique|suspension du véhicule automobile|
ENT AN 105
fully active suspension
IN ENT AN 110
E; ab
DEF AN 115
Active suspension system that replaces or suppresses conventional passive shock absorbers and springs by very fast-responding hydraulic actuators, demanding a high amount of outside power and a very complex electronic control system. (R)|bc|
CONT AN 120
A fully active suspension is generally defined as one which employs high force, high speed actuators between the sprung and unsprung masses, with full, continuous force and/or motion feedback control over suspension performance, either replacing or supplementing passive (energy conserving or dissipating) elements. |b|
SYN AN 130
1- full active suspension system |E; d|
2- full-active suspension |E; e|
ENT ADD AN 135
1- active suspension |E; b|
2- fully active system |E; cf|
: 136
NOTE 1: The term should include the adverb "full" or "fully" to be precise. (R)
CONT 2: Fully active systems replace the compliant spring element of the suspension system with a servo-actuator that must respond very quickly, in excess of 20 Hz, to isolate the vehicle body from the road. Springs at each suspension unit support the static load of the vehicle to reduce the force on the actuator and the power consumption. This type of suspension system can theoretically provide the optimum ride and handling characteristics by maintaining a nearly constant tyre contact force and a level vehicle geometry, and minimizing accelerations to the vehicle body. However, due to its unreliability, complexity, cost, and power requirements, it has not yet been put into mass production. |c|
ENT FR 205
suspension entièrement active
IN ENT FR 210
n f; F; g
DEF FR 215
Suspension active qui remplace ou complète les amortisseurs et ressorts traditionnels passifs par des actionneurs hydrauliques à action instantanée, requérant une puissance extérieure élevée et un système de contrôle électronique très complexe. (R)|gh|
CONT FR 220
Les suspensions entièrement actives, quant à elles, réagissent aux forces qui leur sont appliquées en fournissant une réponse directe, sans qu'il soit fait appel à des ressorts ou à un amortissement conventionnels. ((...)) Dans la suspension élaborée par Lotus, le ressort et l'amortisseur sont remplacés par un actionneur hydraulique à action instantanée et par un système de contrôle très sophistiqué. |g|
ENT ADD FR 235
1- suspension active |n f; F; h|
: 236
CONT 1: Cette suspension "intelligente" a le mérite d'être réaliste et constitue à ce jour la meilleure approche vers le concept de suspension "active". Cette dernière, appliquée à la Lotus de Formule 1 en 1987, remplaçait les ressorts et amortisseurs par des vérins hydrauliques entièrement pilotés par l'électronique. Elle a fait ses preuves en efficacité routière mais a révélé deux défauts: complexité et absorption de puissance (30 ch !) pour manoeuvrer les vérins. |h|
NOTE 1: Le terme, pour être précis, devrait contenir l'adverbe "entièrement". (R)
SOURCES 295
SOURCE ANNEE VOLUME NUMERO MOIS PAGE MENTION
a SHAR-F 1988 87
b MONR 2-G 1987 2
c WEST-F 1991 185
d MONR 1a-G 1988 2
e TAKA-F 1991 165
f MONR 1b-G 1988 15
g AUTO 1-F sd sp
h AUGI-F 1989 99

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Centre de recherche TERMISTI.

© Isabelle Simal, 1993.